Pytanie #1 Koordynator dostępności to funkcja wprowadzona przepisami ustawy: o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych o zapewnianiu spełniania wymagań dostępności niektórych produktów i usług przez podmioty gospodarcze
Pytanie #2 Osoba ze szczególnymi potrzebami według ustawy o zapewnianiu dostępności, to: osoba z niepełnosprawnością w świetle ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych osoba, która ze względu na swoje cechy zewnętrzne lub wewnętrzne, albo ze względu na okoliczności, w których się znajduje, musi podjąć dodatkowe działania lub zastosować dodatkowe środki w celu przezwyciężenia bariery, aby uczestniczyć w różnych sferach życia na zasadzie równości z innymi osobami każdy obywatel Rzeczpospolitej Polskiej, który czuje się osobą z niepełnosprawnością osoba starsza w wieku 60 lat i więcej
Pytanie #3 Jakie są podstawowe rodzaje dostępności? architektoniczna, informacyjno-medialna i komputerowa architektoniczna, informacyjno-komunikacyjna i cyfrowa środowiskowa, społeczna i przedmiotowa środowiskowo-przestrzenna, informacyjno-komunikacyjna i cyfrowa
Pytanie #4 Dostępność zapewnisz poprzez: projektowanie uniwersalne i dostęp alternatywny projektowanie uniwersalne i racjonalne usprawnienia projektowanie uniwersalne, racjonalne usprawnienia i dostęp alternatywny racjonalne usprawnienia i dostęp alternatywny
Pytanie #5 Zapewnienie wolnych od barier poziomych i pionowych przestrzeni komunikacyjnych budynków to przykład realizacji dostępności: informacyjno-komunikacyjnej architektonicznej komunikacyjno-transportowej przestrzennej
Pytanie #6 Do zadań koordynatorów dostępności należy: prowadzenie szkoleń z dostępności informacyjno-komunikacyjnej wsparcie osób ze szczególnymi potrzebami w dostępie do usług świadczonych przez podmiot raportowanie do PFRON przeprowadzanie audytów dostępności
Pytanie #7 Jak często musisz sporządzać raport o stanie zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami? tak często jak często zachodzą zmiany w dostępności podmiotu co kwartał co 4 lata co rok
Pytanie #8 Plan działania na rzecz poprawy zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami zgodnie z ustawą: ma ściśle określony zakres czasowy – sporządza się go zawsze na rok obejmuje analizę stanu zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami oraz planowane działania w zakresie poprawy realizacji zadań w zakresie dostępności przez ten podmiot wymaga przeprowadzenia analizy funkcjonowania danego podmiotu tylko w obszarze architektonicznym wymaga zaangażowania koordynatorów dostępności tylko na etapie tworzenia planu, ale nie przy wdrażaniu tego planu
Pytanie #9 Jednostkami certyfikującymi dostępność według ustawy są: Biuro Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych przy MRPiPS oddziały Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych organizacje pozarządowe działające na polu aktywizacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych minimum 10 lat podmioty wybrane przez ministra właściwego ds. rozwoju regionalnego
Pytanie #10 Kto jest zobowiązany do ustalenia zasad dostępności w zadaniach zlecanych przez podmiot publiczny podmiotom zewnętrznym? Podmiot, który realizuje zadanie np. NGO Nie ma takiego zobowiązania przy zlecaniu zadań publicznych Podmiot publiczny, który zleca zadanie Zasady ustalone są przez Ministerstwo ds. rozwoju regionalnego w publikacji pt. "Standardy dostępności"