Pytanie #1 Masz za zadanie umieszczenie na stronie internetowej dokumentu z regulaminem konkursu. Jakiego formatu cyfrowego nie możesz do tego użyć? DOCX PDF HTML JPG
Pytanie #2 Tworząc dokument tekstowy sięgasz pewnie do listy wyboru czcionek. Od ich liczby może rozboleć głowa. Jednak której używanie jest obowiązkowe z punktu widzenia ustawy o dostępności cyfrowej? Garamond i Times new roman Dowolna czcionka bezszeryfowa Helvetica i Verdana żadna konkretna czcionka nie jest obowiązkowa
Pytanie #3 W dokumencie musisz wstawić informację o zbiorach buraka cukrowego w ciągu ostatniej dekady. Trzeba wstawić tabelę i zaczynasz się zastanawiać, jak to zrobić najbardziej dostępnie. Jaką metodę należy wybrać? użyć narzędzie do wstawiania tabel dostępne w edytorze tekstu dodać łącze do pliku arkusza kalkulacyjnego z danymi rozmieścić dane za pomocą zdefiniowanych tabulatorów i znaków końca linii (Enter) przygotować i wstawić grafikę z tabelą i dodać do niej tekst alternatywny
Pytanie #4 Oprócz tabeli musisz wstawić jeszcze kilka mapek ilustrujących wielkości upraw buraka w regionie. Dane są także w tabelach, ale wizualnie lepiej widać trendy. Tylko co zrobić, aby zapewnić ich dostępność? użyć do rysowania mapek formatu wektorowego, na przykład SVG przepisać dane z odpowiedniej tabeli do pola tekstu alternatywnego dodać tekst alternatywny opisujący ich zawartość oznaczyć jako grafiki nieistotne, pomijane przez czytnik ekranu
Pytanie #5 Z różnych szkoleń i materiałów wiesz, że bardziej dostępny jest tekst wyrównany do lewej strony, w którym wyłączono dzielenie wyrazów. Jednak taki dokument ma poszarpaną prawą krawędź, co bardzo irytuje szefa. Czy to jest obowiązek, czyy dobra praktyka? jest to obowiązek nałożony na dokumenty publikowane w biuletynie informacji publicznej jest to dobra praktyka to jest mit, nie mający żadnego wpływu na dostępność jest to obowiązek wynikający ze standardu WCAG i ustawy o dostępności cyfrowej
Pytanie #6 Długi tekst jest trudny do czytania ciurkiem. Czytanie ułatwiają śródtytuły, dzielące tekst na mniejsze porcje. Co ile akapitów trzeba wstawiać taki śródtytuł? 4 akapity lub 3 akapity i lista nie ma żadnej reguły tyle, ile mieści się na połowie strony 1 akapit lub 2, jeżeli są krótkie
Pytanie #7 Takie śródtytuły faktycznie pomagają w czytaniu. Pozwalają łatwiej odnajdować się w treści. Tylko jak je oznaczać w edytorze, żeby zapewnić im dostępność cyfrową? za pomocą innego koloru Za pomocą stylów nagłówków za pomocą pogrubienia i powiększenia czcionki za pomocą wielkości czcionki
Pytanie #8 Obecnie edytory tekstu dają ogromne możliwości urozmaicenia wyglądu dokumentów. Nie są to strony internetowe, ale czy dotyczy ich wymóg odpowiedniego kontrastu pomiędzy tłem i tekstem? nie, bo każdy może sobie ustawić kolory samodzielnie nie, bo to nie są strony internetowe ani aplikacje mobilne tak, kontrast musi być zachowany tak, ale dotyczy to wyłącznie tekstu, a nie grafik
Pytanie #9 Sporą dozę niepewności wzbudza stosowanie odpowiednich wielkości czcionek w dokumencie elektronicznym. Z różnych źródeł słychać, że ten rozmiar powinien wynosić przynajmniej 11 punktów, 12 punktów, 14 punktów, a nawet 18 punktów. A co na to standard WCAG i ustawa o dostępności cyfrowej? minimalny rozmiar to 11 punktów dla czcionki bezszeryfowej i 12 punktów dla czcionki szeryfowej standardowy tekst powinien mieć rozmiar 12 punktów, a powiększony 18 punktów wielkość czcionki powinna być tak dobrana, by na stronie formatu A4 mieściło się najwyżej 30 linii tekstu nie wskazują wprost żadnego konkretnego rozmiaru czcionki
Pytanie #10 Już wiesz, jak formatować dokument, jak używać edytora, a co z samym językiem dokumentów? Na pewno znasz pojęcie prostego języka, dzięki któremu można pisać teksty i mówić dla szerszego grona odbiorców. Prosty język jest wdrażany w wielu urzędach. Czy jego stosowanie jest obowiązkowe? nie, to tylko dobra praktyka taki obowiązek wynika z ustawy o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami obowiązek dotyczy tylko podmiotów publicznych świadczących usługi dla osób niepełnosprawnych tak, o ile dokument powstał po 23 września 2018 r.